Gode råd for å takle barnehagestart

Usikker på hvordan du skal takle barnehagestart? Her er noen gode råd!

1. Sett dere godt inn i velkomstbrevet. Fortell barnet navnene på dem som jobber i barnehagen, og la de se på bildene på våre nettsider. Skriv gjerne ned ting du lurer på og ta med deg lappen i barnehagen en av de første dagene.
  2. Sett av nok tid til tilvenning. Tre dager skal i utgangspunktet være nok for de fleste, men alle barn har individuelle behov.
  3. «Ha det!» er viktig. Ikke prøv å unngå opprivende avskjedsscener ved å snike deg ut når barnet er opptatt med noe annet. Det vil bare skape mer utrygghet. Gjør avskjeden kort og klar og vis barnet at du er trygg på å gå fra det. (Så kan du eventuelt gråte en skvett utenfor porten når barnet ikke ser deg.)
  4. Regn med gråt. Og vit at det er ingen som synes du er en dårlig mor selv om du går fra et hylende barn i barnehagen. Ring, spør og sørg for at DU er trygg på at barnet ditt har det bra. Bruk vårt kommunikasjonsverktøy – Vigilo!
  5. Sørg for riktig utstyr. Pass på at barnet ditt har alt det trenger av klær og utstyr i barnehagen. La de fineste klærne bli igjen hjemme – praktisk er stikkordet her.
  6. Vær tilgjengelig. Si ifra til personalet hvor fleksible dere er på jobb. Da vet de om du kan komme og hente hvis noe skjer, eller bare ringe for å fortelle at alt går bra med småen.
  7. Ta gjerne med et koseteppe, bamse eller lignende til bruk for trøst. Gjerne også bilder av familie, bamse, huset eller kjæledyr. Dette kan hjelpe til å roe ned barnet dersom det gråter ved separasjon/avskjed.
  8. Regn med å bli syk. Nye omgivelser og flere barn betyr også nye bakterier og virus for småbarn – noe som også betyr økt risiko for at de voksne i familien blir smittet. Snørr og feber preger ofte det første barnehageåret. Vær ekstra obs på å behandle og holde barna hjemme når de får smittsomme plager som øyekatarr, omgangssyke og lus.
  9. Barna har også viktige gjøremål! Pass på at barnet ditt får vært med på det som skal skje i barnehagen selv om du kan sove litt lenger og levere senere en dag. Vit at våre barnehager er fleksible mht. levering og henting, men unngå å bryte inn i viktige tidspunkter som måltider, soving og aktiviteter hvis du kan.
  10. Informer om allergi og medisiner og legg all viktig informasjon inn i Vigilo. Skal barnet ha medisiner i løpet av dagen, oppbevares de i barnehagen.
  11. Ha respekt for personalet og andre barn og foreldre. Selv om barnet ditt selvfølgelig er det aller viktigste for deg, må du også være forberedt på at ditt barn nå blir del av en større barneflokk. Det betyr at barnet ditt ikke får uforbeholden oppmerksomhet og at du ikke kan beslaglegge tiden til de voksne i barnehagen i lang tid slik at ikke andre foreldre slipper til ved levering og henting.

Kilder: Erfarne barnehagepedagoger og barnehagemammaer

_________________________________________________________________________
Tilvenning i barnehagen tar oftest tre dager. Slik gjør dere overgangen mest mulig smidig.

Dag 1: Avtal med personalet når dere skal komme, og sett av to-tre timer den første dagen. Da er en av foreldrene sammen med barnet slik at både dere og personalet kan bli bedre kjent. Dere er gjerne med på et måltid og blir kjent med rutinene i barnehagen.

Dag 2: Nå overtar personalet mer av ansvaret for barnet, men mamma eller pappa er fortsatt i nærheten. Barnet sover formiddagsluren sin i barnehagen og leker litt uten at mamma eller pappa er til stede.

Dag 3: Denne dagen skal være så lik hverdagen som mulig. En av foreldrene leverer, men skal være tilgjengelig på telefon og klar til å komme tilbake på kort varsel. Dagen bør være litt kortere enn full dag.

_________________________________________________________________________
Utstyrsliste til barnehagen

Skiftetøy (ekstra klær fra innerst til ytterst bør ligge i barnehagen
Bleier, sinksalve, solkrem/kuldekrem
Parkdress/vinterdress
Regntøy
Ull- eller fleece
Innesko/sko/vintersko
Lue og votter etter sesong
Vogn som barnet kan sove i + teppe, dyne, pute, vinterpose etc.
Kosedyr og evt. smokk til soving
Liten tursekk og drikkeflaske
Alt som sendes med i barnehagen bør merkes med navn.